Polecają:

Czarna strona czarnego koloru w druku

21 lutego 2011 § 1

black
Ten artykuł poświęcony jest czarnemu kolorowi w druku. Czarny to jeden z najczęściej używanych kolorów do drukowania tekstów.

Standardowo w drukarniach drukujemy z czterech kolorów – C (cyan) – M (magenta) – Y (yellow) oraz K (blacK, Key).
Jak widzimy standardowo kolor czarny jest kolorem ostatnim, który zostaje nadrukowany na pracy.

1. Nadrukowanie czarnego (overprint)

Kiedy tworzymy obiekty ze 100% czarnego koloru, który znajduje się na tłach nie zawierających czarnego koloru warto pamiętać o nadrukowaniu tych obiektów. W Illustratorze oraz Indesign, należy wybrać Atrybuty i zaznaczyć odpowiednio co ma być nadrukowane, obrys czy wypełnienie.

obrazek-5
Ustawienie atrybutów do nadruku wypełnienia oraz obrysu.



Nadrukowanie czarnego koloru oznacza, że tło z pozostałych kolorów zostanie najpierw drukowane, a następnie kolor czarny nadrukowany na nie. W momencie kiedy nie zaznaczymy, że czarny obiekt ma być nadrukowany to w płytach tła czyli C,M,Y zostaną wybrane miejsca w kształcie naszego obiektu, gdzie nie zostanie naniesiona farba. Powoduje to, że podczas wahnięcia maszyny drukującej czyli przesunięcia jednej z płyt np. z kolorem czarnym możemy mieć problem z tzw. świeceniem surowca, czyli będzie widzialny cienki paseczek o kolorze podłoża przy naszym obiekcie.

2. Małe czarne literki przypisów.

W przypadku drukowania materiałów dla różnych firm zdarza się, że należy wydrukować czarne teksty, których rozmiar ma być czytelny dla odbiorcy jednak nie ma się rzucać w oczy. Takie sytuacje zdarzają się gdy tworzymy projekty, w których musimy umieścić np. malutkie przypisy na dole strony. Najmniejsza wielkość czcionki, która jest czytelna dla zwykłego śmiertelnika to około 4 punktów.

Jeżeli tworzysz takie przypisy i mają one być czarnego koloru istotne jest aby składały się w 100% tyl ko i wyłącznie z koloru czarnego.

obrazek-2
Ustawienie 100% czarnego.



Teksty napisane małą czcionką złożoną tylko z jednego koloru będą czytelne i nie ma obawy, że przy przesunięciu któreś z płyt w trakcie drukowania tekst stanie się niewyraźny i nadrukowany delikatnie obok miejsca, w którym chcielibyśmy go mieć wydrukowanego pierwotnie.

3. Podbijamy czarny kolor

Czarny czarnemu nierówny. Drukując czarny złożony tylko ze 100% czarnego możemy zauważyć, że czerń nie odpowiada prawdziwej smolistej czerni. Podbicie czarnego stosuję się na różne sposoby, jedną z możliwości jest dodanie po 20% koloru C, M oraz Y do 100% czarnego lub podbicie poprzez 40% cyanu do 100% czarnego. Pamiętajmy jednak o małych czarnych tekstach, których lepiej nie podbijać (patrz punkt 2).
obrazek-3
obrazek-4
Podbicie czarnego koloru.


Uważaj podczas podbijania koloru czarnego, żeby nie przesadzić. Wiele drukarni sygnalizuje, że kolor nie może być złożony z większej ilości niż 280% sumy składowych kolorów.

4. Czarny kolor a apla z pantonu

Jak wspomniałem wcześniej czarny kolor jest ostatnim kolorem, który jest drukowany w typowych projektach. Są sytuacje kiedy drukujemy jeszcze dodatkowy kolor, np. z biblioteki Pantone. W takim przypadku często jest on drukowany jako ostatni, po kolorze czarnym. Sytuacja jednak zmienia się jeżeli należy wydrukować aple w kolorze Pantone, na którym musi być nadrukowany kolor czarny, czyli Pantone jest drukowany przed kolorem czarnym.

W takim przypadku mamy dwa rozwiązania w zależności od tego jakiego Pantonu używamy. Pamiętaj, żeby zawsze skonsultować to z drukarnią.

a) Są sytuacje, w których normalnie tworzysz aplę z koloru Pantone a następnie ustawiasz czarny tekst na nadrukowywanie, tak jak w punkcie 1. Niestety nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, z jednej strony pozwoli nam uniknąć przesunięcia między płytami, jednak może spowodować tzw. „zważenie się” farby i problemy z naszym wydrukiem.

b) Druga sytuacja to nie stosowanie nadruku. Pantonowa apla zostanie nadrukowana w taki sposób, że miejsca, w których ma się pojawić czarny napis będą bez farby Pantone. Pamiętajmy wtedy o zalewkach, ale to temat na inny artykuł.

Powyższe informacje należy stosować bardzo uważnie i w zależności od potrzeby. Pamiętajmy jednak, że w przypadku przygotowania materiałów do druku zawsze najlepiej skonsultować się z drukarnią i omówić wszystko dokładnie. Umieszczone informacje w tym artykule nie są złotym środkiem do uzyskania idealnych wydruków i należy je stosować rozważnie.

Oto 4 czarne strony koloru czarnego w druku.

§ Jeden komentarz do “Czarna strona czarnego koloru w druku”

  • Inga pisze:

    Rzeczywiście, niejednokrotnie można spotkać się z problemem „niepełnej czerni” koloru czarnego. Jest to kwestia nie tylko nieumiejętnego podbijania koloru czarnego w fazie projektu, ale i doboru niskiej jakości farb do druku. Należy więc zawsze mieć na uwadze wybór wysokiej jakości farb drukarskic, które zapewnią nam wydruk zgodny z projektem i naszymi oczekiwaniami.

  • § Napisz komentarz

Co to za artykuł?

Obecnie czytasz Czarna strona czarnego koloru w druku w Lime Factory.