Polecają:

Dlaczego logo NIE powinno kosztować kilku złotych?

30 lipca 2009 § 7

not
Artykuł przedstawia, główny powód, dla którego profesjonalnie zaprojektowane logo nie powinno kosztować kilku złotych. Opisuje miejsca, gdzie nie powinno się kupować logo jak również wyjaśnia kwestię dlaczego logo designerzy nie powinni obniżać wartości swojej pracy.

1. Logo – funkcje

functions
Logo – znak graficzny reprezentujący daną firmę. Najczęściej pierwszą rzeczą, na którą spojrzą Twoi klienci to Twoje logo. Musi oddziaływać z odbiorcą i przekazywać pozytywne emocję związane z Twoją firmą. Logo musi być wyjątkowe, wyglądać profesjonalnie. To właśnie logo jest pierwszą rzeczą, która tworzy wizerunek Twojej firmy. Logo musi spełniać wszystkie te funkcje.

2. Logo z koszyka

basket
W sieci również można zakupić logo z galerii, gdzie logo pokazywane jest z napisem „Nazwa Twojej firmy”. Kupić je może każdy za małe pieniądze. Jednak korzystanie z takich usług może spowodować, że natrafisz na inną firmę, która zakupi ten sam znak graficzny. Czy to są zaoszczędzone pieniądze? Oczywiście, że nie. W momencie kiedy logo przestaje być wyjątkowe traci ono swoją wartość i jego wartość jest równa zero. Zakup gotowego logo nigdy nie będzie dobrym zakupem, bowiem logo zostało zaprojektowane nie dla danej firmy lecz dla wszystkich firm z danej branży. Nie jest ono unikalne, a co za tym idzie nie będzie spełniać swoich wszystkich funkcji.

3. Tanie logo w 48h

fast
Proces produkcyjny logo to długa droga ok. 7-14 dni podczas, których projektant musi wiele szkicować, myśleć i pracować. Nie można tego procesu przyśpieszać. Istotna jest chwila przerwy w trakcie produkcji, aby dać dojrzeć niektórym z pomysłów. Tanie logo w 48 godzin od kilku projektantów za groszę, to kolejny sposób na stracenie pieniędzy, które niestety raczej nie zwrócą się dzięki logo, które jest robione w pośpiechu bez możliwości rozwinięcia skrzydeł pomysłom.

4. Niskie ceny, niska jakość

money
Niskie ceny produktów często mogą spowodować odwrotny skutek niż jest oczekiwany. Projektanci niestety nie zawsze doceniają swój czas, który spędzają na projektowaniu. Niskie ceny mogą odstraszać ze względu na fakt, że tańsze produkty najszcześciej kojarzą się z niską jakością. Nigdy nie należy zaniżać swojej jakości, jak również niedoceniać swojego czasu.

A czy Ty doceniasz swoją pracę? Co sądzisz o logo kupowanych z galerii i robionych w 48 godzin?

§ 7 komentarzy do “Dlaczego logo NIE powinno kosztować kilku złotych?”

  • elgo pisze:

    Pytanie skierowane do projektanta/artysty i na pewno każdy (prawie każdy) odpowie na nie twierdząco. Co innego zamawiający – on patrzy tylko jak tu obniżyć koszt?! A najgorsze jest, iż za CIEKAWY wzór graficzny, co oczywiście nie znaczy, iż musi być skomplikowany, niejeden klient pomyślał, – „co za te kilka kresek tyle pieniędzy”? Ale to już jest odwieczny problem Klient – Artysta.
    Chociaż z drugiej strony nie każda firma WARTA jest indywidualnego znaku ;-)

  • Igor Napierała pisze:

    Świetna uwaga odnośnie skomplikowania projektów. Najprostsze projekty w końcu są często najlepsze. Pisałem o tym w moim artykule o Prostocie w trakcie projektowania logo. Istotna jest edukacja klienta, bowiem niestety osoby, które zakładają firmy lub je prowadzą nie do końca rozumieją powagę i istotę posiadania dobrego logo. Mam nadzieję, że ten artykuł pozwoli zrozumieć dlaczego kupienie taniego logo może okazać się wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Nie uda się przekonać wszysktich, ale niech chociaż wszyscy będą świadomi:)

  • Krzysztof pisze:

    Czy ja wiem. Osobiście znam kilku grafików, którzy robią logo za 300 zł i za kilka tysięcy. Szczerze mówiąc wszystko zależy od firmy i podejścia do klienta. Czasem za 300 zł można kupić lepsze logo, bo grafik ma wenę, niż za te kilka tysięcy. Podobnie jest z robieniem projektów przez duże agencje i małe firmy/freelancerów. Ci drudzy mają niskie koszty, brak rozdmuchanej administracji i indywidualne podejście do klienta. Sam pracuję w korporacji i widzę, że często firma płaci dużo drożej tylko dlatego, że jest taką firmą i współpracuje z inną dużą firmą. Liczy się bowiem marka, a nie jakość pracy. Widziałem chociażby na logoekspert.pl ciekawe projekty, podobnie na deepcreative.pl, logofirmowe, czy innych małych, tanich firmach. Te projekty wcale nie różnią się mocno od zindywidualizowanych portali drogich agencji, czy grafików.

  • Lu pisze:

    A co sadzicie o corton.pl gdzie kilkudziesieciu grafikow pracuje nad jednym logo za 300 zl, a nagrode (-30% dla corton) otrzymuje tylko jeden z nich.

  • Lime Factory pisze:

    Myślę, że świadczy to wyłącznie o grafikach, którzy biorą w tym udział. Jest to rozmienianie się na drobne. Nie będę tu pisał o psuciu rynku, ale o wartości własnej pracy i czasu. Jeżeli ktoś sądzi, że jego praca jest tyle warto to za daleko nie ujedzie niestety. Ta branża zbrzydzi mu się bardzo szybko.

  • Lu pisze:

    Jednak gdy napisalem o tym zagadnieniu na kilku graficznych forach (np. by graficy bojkotowali takie rzeczy, by sie szanowali) zostalem zbesztany, uznany z debila, spamera po czym zablokowano mi konto itp.
    …szok…

  • Lime Factory pisze:

    Prawda boli, więc lepiej jej nie słuchać;) Popieram Ciebie w 100%, trzeba szanować swoją prace. Dobrym porównaniem jest to do pracy mechanika samochodowego. Pojeżdżę po kilku warsztatach samochodowych i niech mi naprawiają samochód, ten kto najlepiej to zrobi ten dostanie wynagrodzenie za naprawę. Ciekawe jak wyglądałaby gospodarka jeżeli wszyscy by się zachowywali tak jak pseudo graficy.

  • § Napisz komentarz

Co to za artykuł?

Obecnie czytasz Dlaczego logo NIE powinno kosztować kilku złotych? w Lime Factory.