Polecają:

Klasyfikacja czcionek – część I

26 maja 2009 Komentowanie nie jest możliwe

W tym artykule pragnę przybliżyć kwestię klasyfikacji czcionek. W pierwszej części artykułu przedstawię 5 róznych grup, do których można „zaszufladkować” daną czcionkę. Ogólnie będzie ich 10.

1. Humanist (Venetian)
Nazwane po pierwszych czcionkach, które powstały w Wenecji w 1470 roku. Litery zaprojektowane są tak, aby przedstawiały ręczne pismo włoskich uczonych z czasów Renesansu.
Charakteryzują się silnymi szeryfami w kształcie nawiasów oraz szerokością liter.
Czcionki, które zaliczamy do tej grupy to: Centaur, Stemple Schneidler, Italia, ITC Berkeley

2. Garalde
Ten typ czcionki zaprojektował francuski drukarz Claude Gramaond oraz wenecji drukarz Aldus Manutius. Posiadają zaogrląglone szeryfy. Litery są bardzo czytelne.
Czcionki, które zaliczamy do tej grupy to: Bembo, Garamond, Plantin, Caslon, Sabon

3. Didone
Francuska rodzina Didot zapoczątkowała ten typ czcionki. Było to spowodowane rozwojem technik drukarskich oraz materiałów, na których tworzono nadruki. Włoski drukarch Giambattista Bodoni ulepszył tą czcionkę. Charakteryzują ją proste i cienkie szeryfy oraz znaczny kontrast między cienkimi oraz grubymi liniami tworzącymi czcionkę.
Czcionki, które zaliczamy do tej grupy to: Bodoni, Didot, Walbaum, Century

4. Transitional
W osiemnastym wieku nastąpił znaczne zmiany w projektowaniu czcionek Projektanci wierzyli głównie matematyce przy tworzneniu nowych form. Czcionki w tej grupie zawierają elementy Geralde oraz Didone.
Czcionki, które zaliczamy do tej grupy to: Baskerville, Times New Roman, New Caledonia

5. Lineal
Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy to brak szeryfów. Pierwsza czcionka typu sans-serif powstała w 1816 roku. Po stu latach ten rodzaj czcionek znowu zyskał popularność.
Czcionki, które zaliczamy do tej grupy to: Arial, Futura, Myriad, Optima, Helvetica

Tagged: ,

Co to za artykuł?

Obecnie czytasz Klasyfikacja czcionek – część I w Lime Factory.